Vorig jaar las de jongste zoon “een reus van een beer” voor de KJV. Ik nam het grootste stuk voor mijn rekening. Hij las af en toe een woord, een korte zin.
Het verhaal beklijfde. Het werd zijn favoriete boek. Om te lachen en te huilen. Spannend ook. Hij kreeg het cadeau voor zijn verjaardag. Liet het onlangs signeren door Kristien Dieltiens. Hij neemt het boek mee naar school. Verdwijnt er in op lege momenten. Haalt het ’s avonds weer uit zijn boekentas en toont trots tot waar hij al gekomen is. “De stukken worden langer en moeilijker” zegt hij. Maar hij leest verder. Alleen. Zelfverzekerd en met een flinke leeshonger.
Ik filter hier enkele bouwstenen uit voor leesmotivatie:
- Voorlezen. Blijven voorlezen!
- Zorg voor een mooi boekenaanbod. Kinderen die leren lezen hebben recht op boeiende, uitdagende verhalen, die aanspreken, prikkelen. Verhalen met inhoud. (ik word zelf ook niet erg warm van rik eet een peer en an eet een noot.)
- Zorg ook voor ontmoetingen! Nodig een auteur of illustrator uit op school, in de bibliotheek, de boekenwinkel, …